fredag 1 maj 2009

Miriam Christine Borg "Sverige går till final"




Miriam Christine Borg heter en av Maltas mest framgångsrika sångerskor, 1996 tävlade hon i Eurovision Song Contest för Malta med bidraget "In A Womans Heart", hon slutade på 10:e plats den gången. I år tävlade hon i uttagningen till Eurovision Song Contest på Malta, Songs for Europe och gick till finalen men sedan räckte det inte riktigt ända fram.


Miriam har fullt med uppdrag runt om på Malta och är väldigt populär.
Det är söndag morgon när jag träffar Miriam Christine Borg i en gammal kyrka i en av de äldsta stadsdelarna på Malta.

Namn: Miriam Christine Borg
Ålder: 30 år
Intressen: Sport men speciellt fotboll, följer all sport på tv
Äter helst: Fisk
Lyssnar helst på: Soul and funk och Stevie Wonder


Vad är bäst med Malta: Vädret som nästan alltid är fantastiskt det får en att må bra!

Hur länge har du hållit på med musik?
- Jag har sjungit i 25 år så större delen av mitt liv. Men det var efter 1996 när jag tävlade i Eurovision Song Contest som karriären tog fart på allvar, berättar Miriam.


Hur var det att tävla i Eurovision Song Contest?
- Ja jag var rätt ung på den tiden och jag minns att det var mycket skriverier om min ålder. Det blev också väldiga skriverier om vår inför video som spelades in på Malta när jag körde en bil och det var många som reagerade på det eftersom jag var för ung för att ha körkort, vilket ledde till att vissa länder inte ville visa videon i tv. Jag är annars jättetacksam att jag fått vara med och tävla och hoppas att jag får komma tillbaka en dag, säger Miriam.

Hur viktig är Eurovison Song Contest för Malta?
- Det är oerhört viktigt, Eurovision är vår enda chans att nå ut med vår musik och det är nog därför som intresset på Malta är så stort för tävlingen. Tävlingen kan öppna många dörrar för oss med skivkontrakt och liknande, säger Miriam.

Vad tycker du årets bidrag från Malta?
- Chiara är en drottning vad gäller ballader och en fantastisk duktig sångérska och jag håller alla tummar jag kan för henne. Chiara har många fans hos både gaypublik och Eurovision fans så jag tror det kan gå bra! Men jag tror Malta i framtiden behöver tänka ännu mera Internationellt och kanske ta mera influenser utifrån, menar Miriam.

Hur tycker du att det är att vara verksam som artist på Malta?
- Det är väldigt tufft , många skriver musiken själva men sen är det väldigt tufft att nå ut med musiken, marknaden är för liten, menar Miriam Christine Borg.

Vad tycker du Östeuropas dominans i tävlingen de sista åren?
- Det är inte så stort problem som många vill göra sken av. Folk röstar på grannländer och det är inte så konstigt i sig, sen är det faktiskt så att en bra sång ger poäng och titta på Malta vi har inte så många grannländer men har ändå lyckats få bra resultat i tävlingen de sista åren, hårt arbete är det enda som räknas, menar Miriam.

Vad känner du till om Sverige?
- Inte så mycket men Abba förstås! Jag skulle gärna vilja åka till Sverige min kusin har varit där och berättat att det är väldigt fint. Jag är också mycket imponerad över den svenska musikindustrin som är stor och framgångsrik, säger Miriam.

Vad tycker du om årets svenska bidrag med Malena Ernman "La Voix"?
- Hon har en fantastisk röst och jag gillar koreografin, jag tror Sverige går till final, säger Miriam Christine Borg.

När får vi se Miriam Christine Borg igen i Eurovision Song Contest?
- Förhoppningvis nästa år, jag håller på att jobba med en låt redan nu som jag hoppas väldigt mycket på, avslöjar Miriam.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar